BIZIQ BOOSTER #44 : Deleagă responsabilitatea, nu sarcinile
ARTICOL INSPIRAT DE SIMON SINEK
Liderii ar trebui să delege responsabilitatea, nu sarcinile.
Într-o seară anume, Michael a comandat supă. „Este supă de legume sau de pui?”, a întrebat-o pe chelneriță. „De legume”, a răspuns ea. „Sunteți sigură?”, a spus Michael, „Nu pot să o mănânc dacă are bază de pui.” „Este de legume”, a răspuns chelnerița din nou, cu încredere.
Prietenul meu Michael este vegetarian strict. Îi place să iasă la cină cu prietenii și nu se plânge niciodată. Spune că găsește întotdeauna ceva de mâncare. Când am ieșit recent la cină, am fost martor la un mic truc pe care îl folosește pentru a se asigura că rămâne vegetarian atunci când nu gătește el.
A sosit supa. Arăta bine și mirosea și mai bine. Din nou, Michael a întrebat-o pe chelneriță: „Sunteți sigură că aceasta este supă de legume, da? Pentru că sunt foarte alergic la pui și, dacă are pui, voi avea o criză.” Și cu asta, ochii chelneriței s-au mărit puțin. „Stați să verific”, a spus ea, plecând să întrebe pe altcineva. În mai puțin de un minut, s-a întors și a luat bolul cu supă de la Michael. „Este supă de pui”, a spus ea.
Până când chelnerița a fost făcută responsabilă pentru sănătatea lui Michael, nu părea prea interesată să se asigure că răspunsul ei era într-adevăr corect. Timpul necesar pentru a afla a fost de câteva secunde. A-i oferi lui Michael ceea ce prefera nu părea să o motiveze până când nu a crezut că ar putea fi responsabilă pentru ceva mai mult decât dezamăgirea unui client.
Dar aceasta nu este o poveste despre cum uneori trebuie să mințim pentru a face pe cineva să-i pese de noi. Este de fapt ceva mai pozitiv. Imediat ce Michael a transferat responsabilitatea către chelneriță, ea a fost mult mai dispusă să investească mai mult timp și atenție nevoilor lui Michael.
Cu alte cuvinte, atunci când îi facem pe alții responsabili pentru ceea ce ar putea fi chiar rezultate negative, oamenii se ridică la înălțimea situației.
Cu toții putem face un pic mai bine când delegăm responsabilitatea pentru lucruri la locul de muncă. Dacă oferim cuiva responsabilitate, dar apoi îi verificăm munca de o sută de ori înainte de a o trimite clientului, atunci el nu mai este responsabil… noi suntem. Dacă cerem ca cineva să ne ceară permisiunea înainte de a face ceva, atunci noi suntem cei care acordă permisiunea, în loc să delegăm responsabilitatea.
Oamenii sunt animale amuzante. Atunci când ni se oferă o responsabilitate serioasă, tindem să o luăm în serios și aproape întotdeauna ne ridicăm la înălțimea provocării. Cele mai bune organizații știu bine acest lucru. Ele nu deleagă sarcini angajaților lor, ci deleagă responsabilități. Și cu responsabilitatea împărtășită, oamenii tind să caute ajutor unii de la alții mai des, crescând calitatea muncii în echipă. Motivul este simplu: atunci când lucrăm împreună, avem mai multe șanse de succes decât dacă lucrăm singuri.
Este cel mai poetic dintre paradoxuri. Cu cât oferim mai multă responsabilitate individuală cuiva, cu atât este mai dispus să accepte ajutorul altora pentru a se asigura că totul merge bine. Chiar și chelnerița știa asta.
Boost your BIZIQ!
Cu prietenie,
Remus
PS: Pentru toți antreprenorii oferim consultanță gratuită (în valoare de 200€) pentru a discuta idei de creștere profitabilă a afacerii. Te invit să te programezi la o ședință de consultanță gratuită de 45 minute; click aici